-1 - اگرمرد و زن كه همسرند در رابطه با عمل زناشويي موقعي كه به اوج لذت برسند فحش وحرف مبتذل مي زنند از لحاظ شرعي چه حكمي دارد ؟ و براي ما عادت شده و ما را در رابطه با عمل زناشويي صحيح راهنمايي لازم عنايت فرماييد ؟(0)
-امام رضا ( ع ) مي فرمايد : زياد آميزش كردن با زنان ، اخلاق انبيا است × اما در روايتي ديگر آمده ( زياد آميزش نكنيد ) × اين تناقض را چگونه تفسير مي كنيد؟(0)
-احترام به پدر ومارد درچه حدي براي فرزند واجب است ؟(0)
-آيا احترام به والدين واجب است اگر به خاطر دفاع باشد چون قبلا پدرم اخلاق بسيار بدي داشت و مادرم را بسيار مي زد كه باعث سقط چند بچه شد .و من از مادرم دفاع مي كردم . آيا اين كار گناه است ؟(0)
-آيا مادري كه نماز نمي خواند احترامش واجب است؟

(0)
-با توجه به اين كه پيامبر(ص) فرمود: بهشت زير پاي مادران است، همه مادران به بهشت ميرند؟

(0)
-وظيفه ما درمقابل پدر فحاش و بد اخلاق چيست و آيا احترام به او واجباست(0)
-1ـ وظايف شرعي زن نسبت به شوهر و شوهر نسبت به زن خود چيست؟(0)
-آيا صحبت كردن زن و مردي كه سه طلاقه هستند جائز است؟
(0)
-آيا داماد بعد از طلاق هم به مادر زن محرم است؟
(0)
-1 - اگرمرد و زن كه همسرند در رابطه با عمل زناشويي موقعي كه به اوج لذت برسند فحش وحرف مبتذل مي زنند از لحاظ شرعي چه حكمي دارد ؟ و براي ما عادت شده و ما را در رابطه با عمل زناشويي صحيح راهنمايي لازم عنايت فرماييد ؟(0)
-امام رضا ( ع ) مي فرمايد : زياد آميزش كردن با زنان ، اخلاق انبيا است × اما در روايتي ديگر آمده ( زياد آميزش نكنيد ) × اين تناقض را چگونه تفسير مي كنيد؟(0)
-احترام به پدر ومارد درچه حدي براي فرزند واجب است ؟(0)
-آيا احترام به والدين واجب است اگر به خاطر دفاع باشد چون قبلا پدرم اخلاق بسيار بدي داشت و مادرم را بسيار مي زد كه باعث سقط چند بچه شد .و من از مادرم دفاع مي كردم . آيا اين كار گناه است ؟(0)
-آيا مادري كه نماز نمي خواند احترامش واجب است؟

(0)
-با توجه به اين كه پيامبر(ص) فرمود: بهشت زير پاي مادران است، همه مادران به بهشت ميرند؟

(0)
-وظيفه ما درمقابل پدر فحاش و بد اخلاق چيست و آيا احترام به او واجباست(0)
-1ـ وظايف شرعي زن نسبت به شوهر و شوهر نسبت به زن خود چيست؟(0)
-آيا صحبت كردن زن و مردي كه سه طلاقه هستند جائز است؟
(0)
-آيا داماد بعد از طلاق هم به مادر زن محرم است؟
(0)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:44555 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:27

فلسفة ازدواج فرزندان آدمچه بود؟

در مورد عامل زيادشدن نسل انسان، پس از خلقت حضرت آدمو حوّا، بين مفسران و دانشمندان، اختلاف نظر است. 1. برخي عقيده دارند كه فرزندان آدم، (برادر با خواهر) با هم ازدواج كردند. در اين جا اين شبهه مطرح ميشود كه ازدواج برادر با خواهر، نه تنها در اسلام، بلكه در همة اديان الهي، حرام است; پس چگونه اسلام، بقاي نسل انسان را بر امر حرامي قرار داده است. در جواب ميگوييم: چه مانعي دارد كه در بُرههاي از زمان، به خاطر مصالح مهم، اين امر جايز و حلال باشد، چون احكام الهي، تابع مصلحت و ضرورت است. يك حكم ممكن است در ابتدا حرام باشد، لكن مصلحت مهمتري نه تنها حرمت را زايل كند، بلكه آن را واجب نمايد; براي مثال تصرّف در ملك ديگري، بدون اذن وي حرام است، ولي اگر نجات انساني، بر تصرف در ملك ديگري متوقف باشد، اين امر واجب ميشود.

2. بعضي معتقدند كه فرزندان آدم، با بازماندگان انسانهاي پيشين ازدواج كردند، چون براساس روايات فراواني، پيش از آدم، انسانهاي ديگري در دنيا بودهاند، و آدم، نخستين انسان در روي زمين نبوده است; مطالعات علمي نيز نشان ميدهد كه نوع انسان، از چندين ميليون سال پيش در كرة زمين زندگي ميكرده است.

3. فرزندان آدم با حور يا جنّ ازدواج كردند.

برخي مفسران، از جمله علامه طباطبائي(ره) نظر اوّل را پذيرفتهاند و دليل آنان، آيه شريفه سوره نسا است كه ميفرمايد:وبَثَّ مِنهُما رِجالاًكَثيرًا ونِسأً;(نسأ، 1). و پراكنده نمود از اين دو ]آدم و حوا[ مردان و زنان بسياري. علامه طباطبايي(ره) فرمودهاند:از آيه شريفه استفاده ميشود كه نسل موجود از انسان، همه از آدمو زوجه او حوّا هستند، و هيچ موجود ديگري در تحقّق اين نسل شركت نداشته، اگر غير از اين دو موجود ديگري مانند انسان ما قبل آدم، يا حور و جنّ مشاركت داشتند، بايد بفرمايد:و بثّ منهما و من غيرهما از آدم و حوا و از غير اين دو انسانها را آفريد و پراكنده ساخت، و امّا در حكم به حرمت ازدواج برادر با خواهر در اسلام و ساير اديان، بايد توجه داشت كه اين حكم، تشريعي است، و تابع مصالح و مفاسد است و حكم تكويني نيست كه قابل تغيير نباشد، زمام حكم تشريعي، به دست خدا است و به هر نحو كه مصلحت او اقتضا كند، عمل مينمايد: بنابراين، مصلحت ايجاب كرده كه ازدواج برادر با خواهر، به خاطر بقاي نسل، در برههاي از زمان مباح باشد; سپس آن را حرام كرده، چون مصلحت برطرف گشته، ادامة اين امر باعث گسترش فحشا در جامعه ميشده است.( تفسيرالميزان، علامه طباطبائي(ره)، ج، ص 154، نشردارالكتب الاسلاميه. ) و در اين مورد رواياتي نيز آمده است از امام رضا7سؤال شد: نسل انسان از آدم، چگونه به وجود آمد، حضرت فرمود: حوّا ابتدا به هابيل و خواهر وي و در شكم بعدي به قابيل و خواهر او حامله شد; آنگاه هابيل با خواهري كه به همراه قابيل متولد شده بود و قابيل با خواهري كه به همراه هابيل به دنيا آمده بود، ازدواج كردند و پس از آن، ازدواج برادر يا خواهر حرام شد.( تفسيرنورالثقلين، العلامه العروسي الخويري، ج 1، ص 433، نشر مطبعة العلميه. ) در مقابل، رواياتي ازدواج فرزندان آدم (برادر يا خواهر) را به شدّت نفي ميكنند.

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.